David Stone Martin (1913-1992) was een groot jazzfan en een uitzonderlijk getalenteerd illustrator. Hij raakte bevriend met de pianiste Mary Lou Williams die onder contract stond bij platenbaas Moses Asch van Aschlabel. Martin kreeg de gelegenheid om het ontwerp voor haar laatste 78-toeren album te maken. Asch was er zo tevreden mee, dat hij Martin vroeg alle ontwerpen voor al zijn labels (Asch, Disc en Stinson) te leveren.
De volgende die een grote rol in het leven en carrière van Martin ging spelen was Norman Granz, dé promotor van jazz. Voor Granz ontwierp hij o.a. het logo de in rood geklede trompettist dat nu - 60 jaar later - nog altijd tot een van de meest karakteristieke logo's uit de jazzgeschiedenis behoort. Granz stapte van Asch over naar Mercury Records. Hij vroeg Martin mee te gaan als Art Director. Martin tekende daarop voor heel wat van Granz' labels de platenhoezen. In totaal komt Martin op meer dan 400 platenhoezen.
David Stone Martin
Jazz in line and color
Sem van Gelder heeft in de loop der jaren een grote hoeveelheid platenhoezen van Martin verzameld. Per toeval eigenlijk. 'Op een bepaald moment kom je er achter dat je er heel wat in bezit hebt', vertelt hij. 'Dan begint het verzamelen. Ik heb er nu zo rond de 180 hier hangen. Ongeveer tien daarvan zijn van Rein de Graaf, de rest van mij. Wanneer ik het zo bekijk is de expositie qua hoeveelheid werken van David Stone Martin de grootste van heel Europa ooit. '
Grote overzichtstentoonstellingen zijn eerder gehouden in april 1986 in de NY Public Library enb The Museum of Performing Arts. in 1990 was Martin's werk te zien in de Tama Art Universiteit in Japan. Nu hangt zijn werk al een maand in de Swingmaster in Groningen. En Sem van Gelder heeft de duur van de expositie met een maand verlengd.
Zie ook Swingmaster op FB: https://www.facebook.com/swingmasterrecords/?fref=ts
En niet vergeten, komende zaterdag, de one and only Zomerjazzfietstour:http://www.zjft.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten