Samuel Aranda - Yemen
World Press Photo 2011
Op
15 oktober 2011 maakte Samuel Aranda deze foto tijdens de protesten in Yemen
tegen het bewind van president Ali Abdullah Saleh. We zien we een gesluierde
vrouw met in haar armen een gewond familielid, onbedoeld een iconisch beeld
uit de Westerse beschaving: de Pietá.
Deze foto vormde de aanleiding voor de muziektheatervoorstelling In Croce van Roswitha Bergmann. In Croce gaat in première op woensdag 27 maart tijdens de de Paaseditie van het Cultura Nova-festival. Plaats van handeling: de Sint Jozefskerk in Heerlen Passart.
Roswitha Bergmann over de voorstelling:
'De meest voorkomende vorm van de Pietá is een afbeelding van Maria met het lichaam van de dode Christus in haar armen of op haar schoot. Achter de grootste daden van Christus, achter zijn opoffering voor het heil der Mensheid gaat heel herkenbaar verdriet schuil van een moeder die haar zoon verloren heeft.
In
de Pietá zie je zelden of nooit een
Maria die zich vol woede tot God richt of een moeder, wier verdriet omslaat in
boosheid op haar zoon. Hooguit plengt ze een kuise traan, haar dode zoon in
haar armen, haar ogen neergeslagen. Zonder verzet, alleen maar berusting.
De
Piéta is eeuwenlang een van de krachtigste Public
Relations Tools van de katholieke
kerk geweest. Wanneer zelfs Maria de
martelingen en het lijden van haar zoon kan aanschouwen en ondersteunen ten
behoeve van de goedheid en waarheid van het geloof, hoe kan een gewone
sterveling dan ooit aan de goedheid van het geloof twijfelen. Zelfs tijdens de
meest vreselijke wandaden in de lange geschiedenis van de kerk werd de Pietá
altijd als voorbeeld gebruikt van de noodzaak van opofferingsgezindheid.'
Hendrik Andriessen
In Croce
is een muziektheatervoorstelling waarin de martelaarmoeder centraal staat, buiten het publieke domein. Zij mag schreeuwen en schelden op de
God die haar zoon wist te paaien, op haar zoon die zo stom was om de dood te
verkiezen boven het leven, en op de geestelijken die haar het belangrijkste in
haar leven hebben afgenomen door middel van leugens en bedrog.
Miroir des Peine van de Nederlandse
componist Hendrik Andriessen staat in de voorstelling centraal. Het werk is een contemplatie van Maria op het
lijden van Christus. Tussen de regels door laat zij ons weten hoe vreselijk zij
het vindt dat haar zoon tot inkeer komt en Messias wordt. Dat hij opeens én
van iedereen is én bereidt is voor iedereen te sterven.
Roswitha Bergmann werkt in In Croce samen met regisseur Sharon Minailo met wie zij ook Erwartung en Elektra heeft gemaakt.
Verder werken mee het Mondriaan 4-tet. Decor: Han Rameckers; licht en decor André Pronk, kostuum: Carly Everaert; muziekbewerking: Bob Zimmermann.
In Croce: weer een bijzondere productie van Stichting Wolf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten