Van stad naar platteland
Wetenschappers merken op dat in dorpen juist meer gebeurt
Eric
Nederkoorn
Vanavond is de uitreiking van de Beste Groninger Film, in diverse
categorieën, in het Groninger Forum. Een goed podium om Groningse filmmakers
samen te brengen, vindt organisator Yvonne Dijkstra. Intussen zijn twee
prijswinnaars samen een nieuw project begonnen.
Het platteland sloeg aan het krimpen, bewoners trokken naar de stad. Nu is
voorzichtig een omgekeerde beweging gaande. Neem Groningen. De huizenprijzen
rijzen de pan uit, áls er al iets te koop is. Mensen kijken naar het ommeland.
Zeker, de bevingsdreiging vormt een probleem. Toch lijkt de krimp de dorpen
minder zwaar te vallen dan gevreesd. “Wetenschappers merken op dat in dorpen
juist meer gebeurt, dat kleine scholen toch open kunnen blijven”, zegt
filmmaker Tom Tieman.
Het platteland kan dus baat hebben bij het uitpuilen van de stad. Met dit
uitgangspunt zijn Tieman en collega-regisseur Saskia Jeulink samen een
filmproject begonnen. Werktitel: Weg van de stad. De twee zijn
prijswinnende filmmakers. Jeulinks documentaire Symfonie voor de
Veenkoloniën werd uitgeroepen tot Beste Groninger Film, Tieman kreeg
op het Noordelijk Filmfestival de Noorderkroon-prijs voor de beste documentaire
met De laatste boer van Euvelgunne .
Voor hun nieuwe film hebben ze allebei een eigen focus, vertellen ze ieder
een verhaal van mensen die de stad de stad lieten. Jeulink volgt Andor Molter.
Na als dj in het inmiddels onbetaalbare Amsterdam te hebben gewoond, keert hij met
partner en kind terug naar het dorp van jeugd, Borgercompagnie. Ze hebben daar
de oude basisschool De Butte gekocht, willen van daaruit het culturele leven in
het lintdorp nieuw leven in blazen en een B&B beginnen.
“Met dat plan moeten ze in de slag met de instanties, met de gemeente
Veendam, en met de buurtbewoners die bezwaar kunnen indienen. Ze willen alles
netjes afhandelen, volgens de regels.”
Jeulink vangt die hele, Nederlandse regels kennende langdurige operatie in
beeld. “Ik kijk in Borgercompagnie meteen bij Andors vader Peter, met zijn Met
Meer Cultuur en hoe deze theaterboerderij vanaf eind jaren zestig juist op een
tegenovergestelde manier groot is geworden. Zo van: er komen nu zoveel mensen
op ons feestje, laat ik eens een vergunning aanvragen.”
Tiemans onderwerp bevindt zich in Uithuizermeeden. Daar namen Groningers
Liz Wijma en Jouke Anema de biologisch-dynamische kwekerij De Eemstuin over.
Wijma liep er stage en kon de kwekerij kopen van Isabel Duinisveld die hem 23
jaar ervoor was begonnen. Tieman: “Liz en Jouke woonden eerder in verschillende
steden, reisden de wereld over, maar konden het nergens echt vinden.” De
overname is via crowdfunding gerealiseerd. “Ongelooflijk. Ze wilden een ton. Ik
dacht, dat lukt nooit. Wel dus. Daarna zijn ze nog doorgegaan.”
De teller reikte tot 138.000. “Wie mee heeft geïnvesteerd, wordt
terugbetaald in groentepakketten.” Dat zijn dan heel wat groentepakketten.
Tieman: ,,Hoe gaan ze dat redden? Kan dat wel? Dat is een verhaal. Net als de
manier waarop ze met hun omgeving – aardappelboeren – omgaan. Gaat dat goed met
het landbouwgif dat die spuiten? Ze hebben met een boer afspraken gemaakt om
niet aan de rand te spuiten als het spul door krachtige wind over hun tuin
dreigt te waaien.”
Onder die twee afzonderlijke geschiedenissen ligt de basis van het
filmplan: met welke drijfveren ruilen stedelingen hun leven in voor een
plattelandsbestaan? Jeulink: “Het is een spannend maakproces. Zeker het
monteren straks.”
Dat duurt nog wel even. Dat is het mooie van documentaire: er gebeurt
altijd wel weer wat dat iets toevoegt aan het verhaal. Bovendien moet er nog
wat gedaan worden met de financiering. Stichting Beeldlijn, met Jo Willems als
coördinator, produceert de productie. “De provincie steunt de film met 35.000
euro”, zegt Willems. Hij zoekt voort. “Landelijk aanvragen is altijd lastig.
Bij de NPO kun je het wel zo’n beetje schudden. Regionale spreiding is
nauwelijks aan de orde. En voor andere fondsen moet je telkens een ander plan
schrijven voor het type fonds waarbij je aanvraagt. Bij het ene draait het om
de maatschappelijke waarde, bij een ander om de culturele. En al snel wordt
naar de regio terugverwezen. Terwijl film in de subsidiëring hier een
ondergeschoven kind is. Ik kom uit de podiumkunsten, daarbij gaat het veel
gemakkelijker.”
Streven is om Weg van de stad in november in première te laten gaan op het
Noordelijk Filmfestival in Leeuwarden. Stréven. Jeulink: “Want misschien ben ik
in december nog wel aan het filmen.".”
1 opmerking:
Ik ben een slechte docent.
grt,
Andor.
Een reactie posten