dinsdag 15 september 2015

Laatste Romeo en Julia in Diever 2015

foto: Koen Timmerman

Laat ik toch nog maar even terugblikken op de vermakelijke voorstelling Romeo en Julia in Diever. Dat Stijn de Jong (Romeo) en Judith Teune (Julia) volgens het Dagblad van het Noorden tijdens de repetities in het echt een relatie hebben gekregen is natuurlijk alleszins het vermelden waard. 
Olivia Hussey als Julia

Vermeldenswaard is ook dat de voorstelling vooral in de geestige passages boeide. Op het drama in de tweede akt kreeg ik helaas wat minder vat. Maar misschien komt dat ook wel omdat we de afloop kennen? En er moet nog zoveel op zoveel verschillende plekken gebeuren, voordat iedereen ofwel dood of onthutst is. Je snapt waarom het stuk zo weinig op de planken gebracht wordt. 
Leonard Whiting als Romeo
Wat verder niet helpt, is dat ik de voorstelling bleef vergelijken met de verfilming door Zefirelli uit 1968. Leonard Whiting en Olivia Hussey, allebei zestien jaar oud, speelden daarin de sterren van de hemel. Wat helemaal niets afdoet aan de acteerprestaties van de Jong en Teune. Of aan het totaal. Het was een prachtige avond in de regen, waarin we zelfs in de tweede act van Romeo de tijd kregen om onze regencapes aan te trekken. Ik heb genoten van de beide jonge spelers en van het spel van Marion Juch (de min). Het is lang geleden dat ik Marion op de planken heb zien staan. Dick van Veen schitterde als pater Lorenzo.  
Marion Juch in Mazeltjes Droom (1998)
foto: Jan Bouwman
 

Geen opmerkingen: