woensdag 25 juli 2012

Essen

Essen Centrum - Berliner Platz

Afgelopen weekeinde hebben we een kort bezoek gebracht aan het Ruhrgebied. Het was geruststellend om te zien en te ervaren dat deze regio met maar liefst zestien miljoen inwoners - nog altijd het hart van de zware industrie in Duitsland - zo groen is als ik het mij uit mijn kindertijd in Kerkrade herinner. De Oostelijke Mijnstreek is qua uiterlijk en mentaliteit in feite een uitloper van deze fascinerende smeltkroe. Hoewel Essen een van de weinige steden is die ik nooit bezocht heb, voelde ik me er meteen thuis. Voor de gezelligheid moet je overigens ten zuiden van het station zijn - een beetje de atmosfeer van de Prenzlauerberg in Berlijn. Het centrum - vooral het winkelgedeelte - is spuuglelijke na-oorlogse onzinbouw. Hier zijn enkele impressies van de fietstocht op zaterdag. 

Folkwang Musik Hochschule


Ons hotel lag vlak tegen het centrum aan op het oude terrein van de Krupps fabrieken. Qua oppervlakte namen de fabrieken 28 meer grond in beslag dan het hele stadscentrum. De wandeling naar de Berliner Platz was nog geen tien minuten en voerde ons langs het conservatorium en het Colloseum Theater.

De oude spoorbrug van Krupp
leidt nu naar de parkeergarage van Ikea

Zeven jaar Rolduc
maar geloven, ho maar!
Aartsbisschop Hengsbach.

Das Deutschlandhaus
een van markantste gebouwen in het centrum.
Het herbergt tegenwoordig o.a. een Chinees restaurant.

De mijn Zollverein met zijn gigantische Kokerei
staat op de Unescolijst van wereldmonumenten

Das Sonnenrad met op de voorgrond de ovens
van de kokerei

Freibad in de Zollverein
gebouwd uit twee zeecontainers

De fietstocht leidde ons vanuit het station naar de mijnkolonie Katernberg. Onderweg bezochten we de Zeche (Mijn) Zollverein (dateert al van ergens rond 1845) en de kokerei. Van Katernberg zijn we naar de Margarethenhöhe gefietst, een modelwoonwijk geschonken door mevrouw Margarethe Krupp. Verrassend dat we onderweg ook nog een villa tegenkwamen die gebouwd is door Klaus Hundertwasser (een vloek bij de goegemeente van Salzburg, omdat hij aldaar gouden tranen heeft aangebracht op de gevel van het Rupertinum).

Het Hundertwasserhuis

Margarethehöhe

Edekawarenhuis op Margarethenhöhe








Geen opmerkingen: