maandag 23 juni 2014

Nog een paar dagen Tuingoed Foltz in Meeden


De Groninger Tuin- en Kunst Tiendaagse is begonnen. Reden om eindelijk eens een bezoek te brengen aan de tuin van Bob Foltz. 1991 was het - geloof ik - dat Foltz zich min of meer uit de danswereld terugtrok om zich te wijden aan zijn tweede grote passie: planten. In Meeden is hij er samen met Andries Bierling in geslaagd om als een choreograaf van een rechthoekig stuk land een dwaal belevenis te maken waarin je je helemaal thuis en toegedekt kunt wanen. Je begeeft je in het graslandlabyrinth tussen een paar schaarse sculpturen door en ondergaat een betovering. Een cobra (Alinda Ottens) steekt hypnotiserend uit de halmen, op hoge, dunne Giacometti-achtige poten gebouwde huisjes (ook van Ottens?) verleiden je om ze van onder te bekijken en Hans en Grietje vielen niet voor peperkoek maar voor kleurrijk piepschuim, ja, met van die kleuren van ouderwets snoepgoed (Jimi Kleinbruinink). In het kwekerijgedeelte verdrongen zich op deze bewolkte, wat grauwe zondagmiddag de kopers en kijkers, achter in de tuin, waar de beelden hun betekenis herkauwden was het stil, Oldambts stil. Hoe stil zal het daar niet door de week zijn. Een bezoekje brengen dus: www.tuingoedfoltz.nl  







1 opmerking:

Alinda zei

Hallo Jo,
Toevallig kwam ik mijn werk tegen en zag dat jij hier over had geschreven. Dat vind ik erg leuk dank je wel. Helaas moet ik zeggen dat de huisjes op de dunne palen niet van mij zijn. Ik weet even haar naam niet meer, maar Andries weet het zeker. Succes met je blog. Groeten, Alinda Ottens (met een s ;)