vrijdag 23 december 2011

Nakomertje 2 Bouwvakkers en het meisje

Ode van het meisje aan de bouwvakkers, gezongen door Jojanneke Vanderveen, tijdens de performance in De Nieuwe Kolk in Assen, 17 december 2011.
© Jo Willems, 2011

Bakvis met de helm geboren
verhef je hart van glas
je stem weerkaatst
klaterend schaterend
op de spiegelende schaal
van je koperen lach

Je zinnen klimmen en dalen
langs hellingbanen
docking stations
loading docks

Ik hou van de mannen
van hardhout
met hun sixpack
bierbakken borstkas

van hun kont
van beton

Hun decolleté onverbiddelijk
de cleavage der liefde'
hun retensnee

Ja
lach
er maar om
in je stoere
bezwete
bouwvakkerspantalon

Ik hou van de mannen
van hardhout
van hun poëzie van
geschifte en lepe stenen,
de scheve schrift van
hun stevige benen

de geur van
hun kloffie
de schaftkeet vol
vlekken van
koffie

Tatianakaldenders

Haspel verhaspel
me maar

Laat de stalen kabels
in de knoop raken
als het haar van
een profeet

Stort me liefste
in beton

Maal me liefste
pers me
vermaal me
ik vraag je er om

om één enkele gunst

metsel me
tot een stevig
duurzaam
zelfs eeuwig
gebouw van
liefde van
lachen 
en tranen
ontroering

Hou van mij

Geen opmerkingen: