woensdag 22 mei 2019

Twee jaar geleden overleed Pandit Subroto Roy Chowdhury



Ik mocht een tiental jaar concerten voor Subroto in Nederland regelen. In die tijd raakte ik steeds meer vertrouwd met klassieke Indiase muziek. Subroto, Uma en hun dochter Sohini sliepen tijdens die tournees altijd bij ons aan de Zagerij. Het huis veranderde meteen in een stukje India. Vooral koester ik de herinnering van samen met mijn liefje drie weken bij hem thuis te zijn in Kolkatta (1993), drie jaar later gevolgd door een verblijf samen met mijn vriend en fotograaf Jan Bouwman. In die jaren heb ik geleerd van Kolkatta te gaan houden, oeverloos over eten te praten - één van de favoriete gespreksonderwerpen van veel Bengalen - maar vooral over muziek. Subroto had een nuchtere kijk op zijn kunstenaarschap. 4000 jaar aan muzikale traditie. Dan kon hij alleen maar zijn uiterste best doen die muziek zo goed mogelijk tot recht te laten komen. 

In de video komen redelijk wat foto's van Jan Bouwman langs. Plus één van Subroto en mij bij ons thuis op de bank. Twee jaar is hij nu dood, maar een paar van zijn opnames (waaronder zijn Ahir Bhairavi) speel ik keer op keer. Ik dank Sohini voor het weer online plaatsen van deze video. 

Geen opmerkingen: