vrijdag 7 maart 2014

Marc Pantus en Harrie Heine; di. 11 maart in de Oosterpoort

Dat Harry Heine een wat drollige relatie had met Nederland, dat kun je lezen in Die Memoiren des Herrn von Schnabelewopski.
Dat Heine vaak op muziek is gezet, is redelijk algemeen bekend - een paar PVV-stemmers daargelaten.
Dat er echter veel Nederlandse componisten - ja zelfs niet-professionele liefhebbers van de scheppende toonkunst - zich hebben te goed gedaan aan Heines lyriek, dat was mij niet ter ore gekomen.

Goed: Diepenbrock, van hem ken ik een paar.
 

Zelfs van de schandalig weinig in dit land gespeelde Henriëtte Bosmans ken ik er een. Wie Heine een beetje gevolgd heeft, weet dat hij dat eenvoudig kan verklaren: in Nederland gebeurt alles immers pas vijftig jaar te laat; zie het voornoemde werkje).



Maar van Gerrit Jan van Eijken heb ik nog nimmer gehoord.

Marc Pantus heeft indertijd in de der Aa-Kerk mijn theatrale clash tussen Handel en Bach verwoord (zie elders in deze blog: Eeuwig te voet), nu is hij terug in Groningen, met een schitterend Heine-programma. Een beetje reclame op zijn tijd mag toch? Dinsdag 11 maart in de Oosterpoort.  

Arnon Grunberg leest voor uit de
Memoires van Heinrich Heine
in Studio De Smet.
Rechts van hem: Marc Pantus


http://www.de-oosterpoort.nl/programma/marc-pantus-rudolf-jansen-harry-heine-in-holland

Geen opmerkingen: