maandag 20 april 2020




Alan Laurillard is vandaag jarig. Als cadeau brengt hij samen met Bart van Liesdonk hun nieuwe album uit: Nice Fly-By. Je kunt het album integraal op youtube beluisteren. Hier zijn twee gevisualiseerde teasers. 


Met Alan heb ik mijn eerste grote project verwezenlijkt: Up there - voor kerkorgel, stem en improvisatie-ensemble. Dat was in 1988. Up There bestaat nog altijd. Tegewoordig wel in kleinere bezetting. Maar bij de eerste tournee richtten Jasper van 't Hof, Greetje Bijma, Bé Meiborg, Frans Vermeerssen, Charles Huffstadt en Alan ware romantische bloedbaden aan in de kerken waar zij optraden. Het laatste concert in de kerk van Garnwerd is indertijd integraal door de VPRO opgenomen en uitgezonden. In 1989 volgde een kleine reprise tijdens de viering van Groningen 950 jaar met Orgel Vocaal Frontaal. Sindsdien zijn er talloze optredens geweest van Up There. Nog altijd te boeken via linkbeat@xs4all.nl.

Ik zou het bijna vergeten, ik ben al jaren bestuurslid van Linkbeat. 

Beneden tref je een foto aan van het Noordpool Composer's Orchestra tijdens de JazzMarathon Groningen - ik denk 1990. Het orkest rondom de componisten Alan, Gerard Ammerlaan en Herman Koster werd voor die gelegenheid aangevuld met een aantal Italiaanse musici (waaronder Gianliugi Trovesi, Pino Minofra en Eugenio Colombo) plus Ray Anderson. Ook speelden ze de compositie van Bruno Tomasso I Virtuosi dei Noci, waarbij Tomasso zelf contrabas speelde. Jan Lameris was dirigent. Het NPCO was mijn eerste zakelijke leiderschap. Alan's verjaardag brengt zoveel herinneringen met zich mee dat ik ze hier achterlaat. Opdat ik ze zelf niet vergeet mettertijd.






Hier is de link voor het debuutalbum van Bart van Liesdonk en Alan Laurillard: Nice Fly-By.

Geen opmerkingen: