vrijdag 8 april 2016

ROODPALEIS speelt Adres Onbekend - Katrine Kressmann Taylor (1903-1996) bij de commandantswoning in Herinneringskamp Westerbork

foto: Sake Elzinga
Adres Onbekend vindt plaats op 15, 16 en 17 april. Betsy Torenbos bewerkt de brievenroman van Kressmann tot een theatervoorstelling. Ik doe de dramaturgie. Behalve Betsy en mij werken ook Martin J. Lambeek (techniek) en Henk Kappers (productie) van de kant van ROODPALEIS mee. 
Hans Croiset en Hans van Veggel voor de Commandantswoning
foto: Jo Willems

Vorige week was de eerste repetitie op locatie met Hans Croiset (de rol van Max; de Joodse kunsthandelaar van Duitse oorsprong uit San Francisco) en Hans van Veggel ( Martin, boezemvriend van Max, die in 1932 naar Duitsland terugkeert). 

Tijdens de repetitie kregen we bezoek van Eric Nederkoorn die het bijgevoegde artikel over de voorstelling leverde voor het Dagblad van het Noorden (8 april 2016). Het artikel verwoordt vrij precies waar we mee bezig zijn en gaat ook in op het onder een glazen stolp zetten van de Commandantswoning van Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Verder gaat hij in op de monologue interieur die Debbie Petter in mei dit jaar onder de stolp speelt.


Het kleine brievenboek van Kressmann (nog geen veertig pagina's) is het meerdere malen lezen meer dan waard. Aldoor ontdek je nieuwe lagen, zoals vergelijkingen met de weinig kiese moraal van huidige bankiers, met Hendrik Marsmans vitalisme (frases uit zijn gedicht Lex Barbaorum komen bijna letterlijk terug in een brief) en twijfels ook over hoe je zelf in een dergelijk tijdsgewricht reageert. Heeft de wraak van Max op Martine nou iets doortraps, of is ze volledig gerechtvaardigd? Een boeiende discussie leverde de suggestie van Hans Croiset dat Max - de rol die hij zelf speelt - misschien helemaal niet op wraak uit is, maar ondanks alles een naïef vertrouwen blijft houden in vriendschap.

Het spreekt vanzelf dat de locatie van de voorstelling plus de vioolmuziek van Lisanne Soeterbroek plus de beeldende benadering van Betsy Torenbos van deze brievenvoorstelling voor een indringende belevenis zorgen. Hier volgen nog een paar foto's die ik die eerste dag genomen heb.






Geen opmerkingen: