maandag 16 april 2012

Beeldentuin Havixhorst De Wijk

20 jaar getrouwd zijn we vandaag. Een reden om ons te laten verwennen op een van de meest geschikte plekken daarvoor in Nederland: de Havixhorst in De Schiphorst. Een kleine verrassing was het Beeldenpark De Havixhorst. Het park is sinds 2007 aan het klein kasteel toegevoegd. In samenwerking met het Scheveningse museum Beelden aan Zee is een misschien wat klein, maar aansprekend beeldenpark ontstaan. We troffen er werk van Harro Nikkel, Anita Franken, Charlotte van Pallandt, Jan Bronner, Auke Hettema e.a.


In het algemeen gaat mijn voorkeur in de beeldhouwkunst uit naar minder figuratief werk. Maar in de vrije ruimte in het groen (zoals ook bijvoorbeeld in Middelheim Antwerpen) kan een sculptuur als De Takkenman (of Groendenker) van Henk Vos met zijn 4,5m hoogte me toch bekoren. Zeker na een koude, maar zonnige wandeling door de bossen rondom de Havixhorst.

Van het diner gisteravond duizelden niet alleen mijn smaakpapillen, maar ook mijn oren. Daarom kan ik hier niet meer opnoemen wat er allemaal langs mijn gehemelte gegleden is. Wat me wel is bijgebleven, dat is het komkommersausje bij de stukjes tonijn. Daar dreef een staafje komkommer tussen - zowel bij mij als bij mijn liefje - dat zo uitdagend zilt van smaak was, dat je zou zweren dat het door een oester gebaard was.   

Geen opmerkingen: